Carma och Cat

Alla inlägg under juli 2011

Av Marie - 31 juli 2011 16:27

Att hålla på med hundavel är en konst,  om man inte är tillräckligt kritisk så ska man nog skaffa sig en annan hobby. Alla tikar eller hanar passar inte att bli föräldrar djur. Mentaliteten måste gå i första hand den är A och O.


Om man som uppfödare märker att linjerna som man avlar på inte är så stabila då MÅSTE man tänka till. Kanske till och med börja om från början - såklart jätte  tufft MEN man har ett ansvar att tänka på rasen. Inte skylla på ägarna, det håller inte.


Såklart man kan uppfostra en hund på massa olika vis, men hur svårt ska det vara??


Det som är konstigt är att om man har en hund som är knepig, så går man inte  gärna ut med det, man håller god min  VARFÖR ??......... Ja jag kan prata för egen mun..............


i mitt fall så tyckte jag att det var pinsamt, jag ville att det skulle vara bra, och stundtals va hon det. Lojaliteten mot  uppfödarna vägde tungt, ville inte förstöra för dom. Jag hade turen att ha en förstående uppfödare som inte la någon skuld på mig - som stöttade och ställde upp. Otroligt värdefullt, beslutet att ta bort en ung hund är så  tufft och inget man gör i en handvändning, de är en process som  växer fram ett beslut där man ser att det finns ingen annan väg - snart händer det något jäkligt som jag faktiskt har sätt kan hända, frågan är bara när  och på vem?



Dålig metalitet tror jag man egentligen märker som ägare ganska snabbt men man är inte redo att se det då - det blir bättre, tänker man han/hon är ju så liten.................................... och visst mycket går att fixa till men inte allt, fast man tror och hoppas hela tiden.


 

"Det ska vara kul att ha hund"



Av Marie - 28 juli 2011 09:49

Då var vi hemma igen gladast var nog Love, borta bra hemma bäst är hennes melodi ;-) På datorn som vi hade i Åre såg jag att det var väldigt svårt att se bloggens text i vissa sken - så nu är det ändring av hela rassket - ljust ska  vi ha nu


För Carmas del spelar det ingen större roll i var vi är, bara hon får vara med matte



  

Ja så här kan man ju också ligga ;-)

lägg märke till strumpan hon har i munnen ;-)




 

Av Marie - 25 juli 2011 20:32

I dag valde vi led nummer 201. En lagom tur med inga höjdskillnader, Fiskespöt fick följa med det var lovat fina fiskeplatser utmed stigen.


 

Härligt med markerade leder


i dag gick leden in i en hage med ström?? kändes en aning läskigt

Vad kan man stötta på där?


     

Kraftfulla djur, den saken är klar

Kändes skönt att ha ån på ena sidan om man va i behov av att hoppa i



 

Phuuu... det är nog bara kossor och dom brukar väl vara lite skygga av sig eller??


 

Såklart det var kossor, precis när vi kommit utan för hagen såg vi dom ;-)

Och carma  alarmerade så högt hon bara kunde

Man skulle ju kunna tänka sig att dom skulle bli lite  rädda av Carmas högljudd skall,  men nej dom sprang ner till oss i galopp......


 



 

Gap halsen lugnade sig till slut - ser synen framför mig om vi varit i hagen

då hade jag nog blivit lite blöt ;-))




Har gått och fnulat lite på Norge resan som närmar sig med stormsteg. Tycker att träningen sista tiden vart stressande. Treans moment har många detaljer som man vill ska vara bra innan man går in på tävlingsbanan . Pratade med Lotta och Anders i Talangtruppen och vi kom överens om att jag kommer att tävlar tvåan i stället. Vilket känns otroligt skönt - nu blev allting roligare och lättare.

Inte bra när det blir för pressat - varken för Carma eller mig.


 






 






Av Marie - 24 juli 2011 16:34

En lite lätt promenad runt Totthummeln, hade jag tydligen sagt till Roger när jag presenterade mitt förslag i går kväll. Och jag sa nog så,   efter jag läst om vandringen i Guiden  "vandra i Åre" 


 


Totthummeln är det lilla runda fjället som precis sträcker sig över trädgränsen i östra delan av byn. Den nätta höjden gör också att du kan vandra runt den i nästan vilket väder som helst. Ta Bergbanan upp till fjällgården följ sedan led 213 motsos och runt. Är det klart väder ska du ta dig upp på toppen och blicka ner på byn. På vägen ner stanna till på Nalleklippan. Härlig lummig, vacker vegetation, vacker utsikt och ett lätttillgängligt smakprov på kalfjället på vältrampad stig.

Tid: 1,5 timmes  höjdskillnad: 280m längd: 4,2 km

 

Visst låter det lätt som en plätt? Hälften  av sträckan var  uppför, vilket var  slitigt men till slut kunde vi börja andas normalt och stigen hem gick nerför.


Förutom våran dåliga kondis så var vandringen otroligt fin.  Härligt lummig vegetation, precis som det stod ;-)  hundarna kunde springa lösa, små forsar som pårlar ner från berget och  en underbar utsikt...........Det här med Åre på sommaren, det kan jag verkligen rekomendera  I love it ;-)



  Kanske inte så lummigt ;-)



  Man är glad att dom sitter på skon ;-)



  Inte riktigt mogna :(



  Nyår 1999 /2000 var vi i här i Åre. Festade och åkte skidor - i den här backen slutade min slalomkarriär, efter halva streckan slet jag av mig skidorna och bara skrek, JAGSKITERIDETHÄR. -  promenerade ner med skidorna under armen  och sen dess har jag inte åkt. Tycker backen ser mycket bättre ut på sommaren ;-))) 


 

  Efter en god lunch på Fjällgården tog vi Bergbanan hem .......





Av Marie - 22 juli 2011 16:41

I dag gick turen till fröågruva,  en lagom promenad på två timmar.

Dåligt väder var det lovat men vi hade turen att få sol moln  under hela förmiddagen. Regnet kom precis när vi kom hem och  satte nyckeln i dörren till stugan ;-)


En helt underbar sjö (fröå Tjärn) passerade vi på vägen - hundarna kastade sig i vatten och ville ha pinnkasting. Under tiden vi håller på att underhålla  dom små liven hör vi hur det låter som om det kommer en jäkla massa cycklister körandes på stigen ?

Vilket var helt fel,  8 st  siberian husky i ett hundspann kom farandes i värdens fart - dom drog en vagn som familjen satt i som vrålade till oss  - HEJ HEJ  ;-)


Vi såg nog bra dumma ut  Love stod helt paralyserad i vattnet Roger och jag tänkte nog samma tanke .......tänk om vi  varit på stigen, risken att vi  blivit överkörda hade varit överhängande  - den enda som knappt uppfattade att det hände något var nog Carma  - det var bara simma simma simma i hennes huvud ;-)))



   Allt måste undersökas ;-)



  såg du??? - ja Carma jag såg, duktig tjej ;-)



  Hahaha jäklars va kul - en gång till ;-)))



  



Av Marie - 21 juli 2011 14:53

Lydnadsträning med fotbollskillar som springer runt en  i all ära men vad säger ni om vatten, tutande tåg och segelflygare som landar och springer omkring med sina fallskärmar  -   allt detta skedde runt omkring oss.......... phhuuu säger jag, det var en pärs ;-)


Höll nästan på att kliva tillbaka in  i bilen när jag såg sjön precis vid ängen där vi skulle vara  - Men hallååå det här funkar ju inte   Carma kommer dra ner i vattnet.


När vi sen körde Carama i en lite kedja - ff och sättande under gång kom tåget på andra sidan ängen och tutade så fint och som en liten avslutning alla dessa segelflygare.


Sophie som bor här bara skrattade  åt mig - så här är det i Åre,  hon brukar gå fot mellan segelflygarna   


Bodde vi här så kanske vi skulle kunna komma dit ;-))  överkurs var det ;-)


Rolig träning blev det, Carma varken hoppade i vattnet, jagade segelflygare  eller tåg ;-) Okoncentrerad stundtals (vilket man kan förstå) dom momenten som inte är befästa blev för ansträngda med all störning, vilket var bra att veta .  MEN  bästa momentet för dagen var nog frittfölj ;-)


Nu lite bilder



   



 



   Vi ska absolut träna där igen, innan vi åker hem ;-))



Av Marie - 20 juli 2011 20:26

I natt har det kommit halv syskon till Carma, 7 stycken  små underverk och allt verkar ha gått bra.  Mer finns att läsa  på Khemosabis sida .



I dag lämnade ungdomarna oss, men en lite inblick i hur det är i fjällen på sommaren det fick dom,  och kanske att det kan bli repris till nästa sommar ;-))


  En snabb visit på rista fallet han vi med innan det var dags för hemmgång



  Vid kallsjön finns det en fantastisk sandstrand men inte en människa i sikte  troligtvis beror det på att vattnet är svinkallt. Här Carma med värdens längsta hals ;-))



  men ingen av hundarna brydde sig om lite kallt vatten ;-)



 



 


Av Marie - 19 juli 2011 19:40

Träningsvärken sen nerfärden från Åre skutan i söndags  har hållt mina ben i ett järngrepp. Jag som trodde jag var den som var mest" fitt" i min familj - men oj vad jag bedrog mig ;-) jag stapplar fram som en gammal tant ;-))


Som tur är har jag tagit på mig jobbet som reseledare, vilket  gör att jag kan styra upp var vi ska gå ;-) Efter nogran titt på kartan så blev destinationen i dag Storulvån -  inte så mycket uppför och därför inte något nerför, vilket är något som inte funkar  med min träningsvärk ;-))




  Love tar sig ett dopp ;-)



Däremot en hängbro som vi var tvugna att ta oss över,  men  man kan inte få allt - det var bara att bita ihopp och gå över. Ja är livrädd för höjder så hundarna fick gå med dom lite mera sansade i familjen ;-))  Jag gick först sen Love och husse till sist Carma och Sandra och Mattias.




    Underlaget på bron var inte kul, men hundarna klarade det så bra :)



  fika och vilo stund ;-)




  gos hinner man alltid med :)








Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards