Carma och Cat

Alla inlägg under februari 2015

Av Marie - 28 februari 2015 09:55

Å så äntligen fick jag och Carma gå kurs. Vi var fem stycken som åkte i väg till Kungsörs inomhushall för att ta del av Maria Brandels kunskaper. Har träffat henne tidigare både på "vanlig" kurs, i talang, när jag var åhörare på landslagslägret och på några föredrag. Och efter den här dagen känns det som vi kan behöva åka dit igen.  Jag vet sen tidigare att Maria är bra på att se helheten på ekipaget. Och min förhoppning av dagen var att hon skulle kunna komma med några bra tips även till Carma och mig


Bästa sättet att se hur det ser ut är att börja med en liten "tävling". Valde dom momenten som jag tycker är dåliga - speciellt på tävling och i kedja. FF, zäta, ruta, fjärr, vittring, hoppapport. Var för sig kan vissa moment vara riktigt bra men i kedja och speciellt på tävling blir dom sämre. 


Maria såg och kom med massa bra saker för oss. Vi fick med oss bra verktyg för koncentrationen, både i fjärren och ff. fick även bakläxa på det dåliga bakåt sittet i fjärren   JA JAG VET - det blev fel redan från början. Marias fråga var - om du får göra hur du vill kan du då sätta henne bakåt med tassarna stilla ?? 

NÄÄÄÄ det går inte, Carma dansar mest kvickstepp   Men med lite konstruktiv hjälp från Maria fick vi fasiken till det. Summa sumarum  = jag har för bråttom, så är det   


Så jätte nyttigt att få bra ögon på sig och en spark i rätt riktning och man får verkligen alltid med sig något när man går kurs   


   



Av Marie - 27 februari 2015 06:22

Då har Mini lämnat oss   Kommer kännas lite tomt såklart. Men det har gått så himla bra, imponerade över att en hund bara kan flyttar in på ett helt nytt ställe och bara flyter in i någon annas vardag med allt vad det inebär. Hon blev verkligen en av oss.


Det var inte bara jag som hjälpte matte Jenny utan Mini fick mig att se att två hundar är kul och faktiskt kom min tränings lust tillbaka. En vinn vinn situation   


     

Av Marie - 25 februari 2015 19:42

"Upp på stenen" kör Carma och jag med. Väl där uppe kan vi köra belöningskedjor, fjärr träning eller bara galna saker som koms på för stunden. Mini har inte riktigt fattat grejen. Hon har studsar lite vid sidan och skällt. Men nu ramlade polletten ner. Men hon ska ju så klart utmärka sig lite mera än oss "vanliga"  Baklänges är tydligen hennes grej   


Av Marie - 23 februari 2015 06:26

Då var det dags för en slyngelkurs i helgen med Carina Persson. Nio hundar, där några faktiskt valt att ta med både husse matte och barnen. Och är man en familj och alla tar hand om hunden lika mycket så är det perfekt att alla är med och förstår. För det kan nog vara lite knixigt att berätta om kursen efteråt för resten av gänget där hemma.


Alla utom två hade gått valpkursen innan men vi löste det så att jag tog hand om dom nya och visade och pratade om ryggsäcken och belöningsystemet. Och Carina fortsatte  med övningar på den resterande gruppen. Ett tu tre så var dom "nya" inne i konceptet och vi kunde fortsätta tillsammans. 


Det har verkligen varit en blandning av raser, den här helgen har det varit många små hundar, vilket inte är så vanligt.Det har varit Jätte kul som vanligt och jag lär mig alltid massor på dom här kurserna, Carina är ju extra duktig på problem hundar och beteenden och det suger jag i mig - tycker själv att det är väldigt intressant. 


Här kommer hela gänget   


 



Av Marie - 14 februari 2015 20:07

I dag var det årsmöte på klubben som avslutades med prisutdelning. Jag kom hem med en knippe tulpaner för gott arbete i styrelsen. Carma en ljus lyckta för fint arbete på lydnadsplanen. Vi är nöjda

Av Marie - 12 februari 2015 10:50

 

Bra stadga och fokus på godis biten fast jag kryper under henne och tar ett kort   


Av Marie - 10 februari 2015 06:53

Fick en kommentar av en kompis och läsare - äntligen börjar det stå lite roliga saker i din blogg tidigare var det ju bara bla bla blabla    Jag ska ärligt säga att jag var själv lite orolig där ett tag, allt blev bara för mycket när Love gick bort och det här med hund och träning blev bara trist och tråkigt - drivet och motivationen bara försvann. så olikt mig   Carma och jag har ju hankat oss fram men mer än så har det inte varit. Tankar på att jag måste skaffa en ny hund var mer som en tvångstanke än något roligt.

Letade lite valp i början för att det förväntades att jag skulle göra det men insåg att jag är inte där mentalt - jag vill ju inte ha en ny hund och definitivt inte en valp, bara tanken gjorde mig alldeles trött.  Tackade nej till några förfrågningar. Och säkert gör jag en miss, en av kombinationerna kommer säkert bli mer en bra. Men är man inte där i själen då går det inte.

 

 

Men sen kom lilla Mini in i vårt liv - steget att hjälpa till satt långt inne. Men Jenny var väldigt cool och menade på  - vi tar en dag i taget. 

 

Och i dag tre veckor senare känner jag att det finns hopp för en valp. Tränings suget har vaknat till liv och det här med att ha två hundar är ju riktigt trevligt. kombinationen Carma Mini är väldigt mycket mer harmonisk och synkad än Love Carma. Och det ger mig hopp inför kommande hund konstellation.  

 


 

   

 

Av Marie - 8 februari 2015 12:43

Små korta pass med träning har vi hunnit med i helgen. Fortsatt med tänket kring vittringen och det blir nog bra som det ser ut i dag.


 



Jobbat med Carmas sneda ingångar som pluppar upp lite då och då. Ja inte är det lätt som tränare att alltid ha koll på var träningen barkar åt för håll. Belönar man för lite på vissa ställen blir det så  -  belönar man för mycket och för häftigt kan det bli sådär, det gäller att vara lagom och ha bra placeringar i rätt ögonblick…….. Super lätt   Men man blir ju bättre på att se och känna ju fler hundar man tränar - övning ger färdighet,  som det så bekant heter. 


Då kom vi ju direkt in på lilla Mini   Här har jag mycket att lära, hon beter sig helt annorlunda en mina andra hundar jag tränat, vet inte om jag kan skylla på rasen? kanske lite. Vad jag förstår är dom väldigt olika, en BC behöver inte vara lik den andra. Men eftersom jag inte vet hur länge jag ska ha den "svartvita" och Jenny har givit mig tillåtelse att träna som jag vill   så kör vi på och se vad som händer. I dag fick vi ett genombrott i rutan - hon har varit väldigt kort, stannat på halva sträckan och kikat på mig vilket har gjort att hon inte har något fint flyt till mitten - Men med en annan belöningsplacering så börjar det se fint ut. I dag fick vi till ett rutskick som jag var nöjd med, riktigt kul. Vi jobbar på stadgan - barnsliga valp övningar, men det är svårt tycker Mini - hon skulle nog säga - Kärringen luras ju hela tiden, skriker "BRA" och hoppar och kastar godis. Ska bli kul den dagen hon säger - det där går jag inte på, mig lurar du inte     


Tog oss en tur till Natalie på  "Från nos till svans" körde lite laser på båda två. Härligt när man kan köra  förebyggande behandlingar. Båda hundarna tyckte det var mysigt. 





      
 



Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards