Carma och Cat

Alla inlägg under november 2015

Av Marie - 30 november 2015 06:42

Här har vi ett par som verkligen har umgåts i helgen   



   

Av Marie - 28 november 2015 07:40

I torsdags blev det en tur till Linköping.Min kompis Jenny som jag lärde känna i talang har en trevlig tik som heter "Kajsa". Jenny har pratat om att para henne hur länge som helst, och nu är det dags. Att bestämma hane har inte varit lätt, jag har varit med hela vägen och lyssnat kommit med tankar, lyssnat ändå mera och lite till, jag har ju ingen kunskap i avel och gener men är nog bra på att bolla med. Det har varit väldigt roligt att få vara med och höra hur hon tänker, och hon har imponerat på mig ett flertal gånger över vad hon kan om sin ras. 


Jenny vet vad hon vill ha men det har inte varit lätt att hitta just "det där" Men nu har hon bestämt sig   och det blir en Monster   


Vi kom ner vid tolv till Hedvig som Monsters matte heter. Tre hundar har hon och när vi kom in förstod jag direkt vilken hund som va monster - såklart den som hoppade och var mest påflugen, Jenny skrattade lite åt mig och sa - visste att du skulle tro att det var han, men nej det är han och så pekade hon på en lugn sak som satt fint och hälsade, helt cool och gick sen och la sig när hälsnings ceremonin var över ...........okej tänkte jag, han beter sig som en gammal gubbe (förlåt men jag tyckte så) Vi fick en fantastisk lunch sen var det dags att gå ut på promenad. Där jag helt ändrade uppfattning om "gammal gubbe"   

Lugn inomhus men fullfart ute och i träning - perfekt kombo   


Inte helt lätt för Carma som inte är van att vistas i stor flock, men det gick bra.


   




Monster blev hel förtjust när han fick syn på Carma - vilket man kan förstå   

Går ju inte att Jämföra en retreiver med en bc, tror han fick sig en funderare.....man kanske ska byta ras?



 

Han var Carma hackihel på hela promenaden, men väldigt lyhörd när jag tyckte det blev för mycket. 



Vi avslutade dagen med att dom svartvita fick valla - en upplevelse utan des like. Fåren som var av sorten Ryafår var väldigt speciella - dom sprang så fort man närmade sig dom. Hedvig hade aldrig tagit ut dom ur hagen, dom var nya för henne. Så nu var det ju ett ypperligt tillfälle att prova att ta ut dom på fältet och se om det gick att valla dom. Hedvig kände sig lite säkrare när Kajsa var med och Jenny var entusiastisk. Sagt och gjort - det såg jätte fint ut i hagen men sen fullkomligt exploderade dom när dom kom ut på fältet. SÅÅÅÅÅÅ glad att det inte var jag som hade ansvar över dom där  Jag kunde lugnt och stilla begrunda vad som hände. Fåren delade på sig några for över vägen och några drog rakt fram - blev som små prickar  ..... Då fick hundarna börja jobba ordentligt - så häftigt att se dom tillsammans, Kajsa och Monster jobba ihop fåren och förde dom in i hagen igen. Det var verkligen inte lätt,  jäklar vad dom slet - imponerande. Nää det där var överkurs - men som tur gick det bra. Nu fick Jenny verkligen se Monster i skarpt läge......... och hon var nöjd   


 



 

Ja här har vi det kommande kärleksparet. 






  




Av Marie - 26 november 2015 06:29

Den stora händelsen här hemma är nog den "snygga" inredningsdetaljen som landat i vårt vardagsrum. En pilatesboll x 2, som är det största jag sätt. Till på köpet knallröd (vilket verkligen inte är min färg) 


Carma hoppar upp på den med full antusiasm, men sen kommer det svåra att stå med fyra tassar och orka hålla dom på plats , att inte glida. Än är hon inte så stark så i dags läget står vi bara på den för att hitta balansen. 


 



I helgen var vi på landet och vädret var verkligen helt fantastiskt, kallt och soligt. Carma och jag fick oss en promenad.


   

Jag undrar hur kallt det ska vara för att hon inte ska fråga om hon får bada. 



 




  

Av Marie - 20 november 2015 06:33

 Igår var det sista gången på kontaktkontrakts kursen. Vi gick igenom hantering,lugn vid vänster sida och följsamhet.


Otroligt skönt att kunna vara inomhus och vi löste det så bra med att alla satt i köksavdelningen och den som var inne på "planen" fick vara där helt själv. Vilket gjorde att det var gått om plats för alla belöningskedjor och övningar som vi gjorde. 


Det som var kul den här gången var att det var valpar med och faktiskt en husse - min första "man" elev   Kändes stort   Alla har varit så duktiga, ett trevligt gäng som frågade efter en fortsättning. Och det ska väll inte var en omöjlighet, ska se vad jag kan knåpa ihop till våren. 


Känslan som infinner sig så här efter kursen är..... jäklar va kul det var och tänk va bra det gick     Det är mycket att hålla reda på, säga rätt saker, läsa av hundar och mattar/hussar. Så rutinerad är jag inte än att jag är helt onärvös - nä första tillfället känns alltid värst men sen har dom andra gångerna gått som en dans. 

Av Marie - 19 november 2015 12:05

Här kommer en liten tränings film - mörkt är det men lite ser man och ska man vara kritisk så finns det lite missar här och där - jag vet det, men en hel del är fin fint   Funderade lite på det där om att lägger ut filmer som inte är helt hundra i alla delar, men då kommer jag aldrig kunna lägga ut något för alltid är det nått som inte stämmer helt - håll till godo, så här såg det ut igår helt oredigerat   


Av Marie - 14 november 2015 18:02

Så vi syns i mörkret


Av Marie - 13 november 2015 06:31

På kontaktkontrakts kursen. Vi började med en läxa som kursarna hade fått sen sist,  dom fick göra vad dom ville men det skulle vara en kedja med tre belöningar i. Tyckte det gick väldigt bra. Man ser att dom snappat upp belöningssystemet och det var ju det som var det viktiga för mig att få se.


Sen gick vi igenom skvaller och uppbindning. Många har redan skvaller på sina hundar, något dom inte lärt in medvetet. Nu strukturerade vi upp det och lade belöningarna rätt - då blir det bara så bra. jätte kul att se att även dom yngsta hundarna snappade upp hur det ska gå till. 


Det blev även en liten inkallning och fika med snack sen var kvällen slut. Det går verkligen fort när man har roligt   En gång kvar sen är kursen slut. 



 

Så söt,  en liten tervvalp "Blinca"

Av Marie - 11 november 2015 12:47


Testar på utomhus gymmet - Carma är på     





 



   

Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards