Carma och Cat

Alla inlägg under april 2016

Av Marie - 23 april 2016 19:20


Av Marie - 15 april 2016 06:51

Igår kväll var det sista gången på NoseWork kursen. Vi fick dem stora förmånen att få komma hem till kursledaren. Där fanns nämligen en gammal bil som vi skulle få söka av. Vi fick prova på att söka inomhus, utomhus och ett fordon sök. 


Carma var alldeles i gasen när det var henne tur, hon fattade ingenting. For mest omkring för att undersöka stället i sin helhet. Kolla var vi hade gått osv. Tog ett tag innan polletten ramlade ner. Här måste vi jobba på signalen "nosa". På andra försöket gick det bättre och jag kunde även se när hon markerade. Vilket känns ganska viktigt  


Acke var strålande duktig - lite lugnare vilket gör att hjärnan är med och det är lättare att fokusera. 



 

Av Marie - 13 april 2016 06:34

Vi jobbar parallellt på att markera med frysning och med två burkar går det väldigt bra. Med flera blir det lite för mycket att tänka på.............men det kommer nog 



 

Av Marie - 9 april 2016 19:16


Av Marie - 6 april 2016 07:07

Kan inte helt 100 säga att Carma förstått doften. Efter gårdagens kurs kändes det inte helt solklart. Men kartongerna var borta - istället använde vi oss av en doftramp (hette något annat) plastlådor och rums sök. Klart det blev svårare - iallafall annorlunda 



 


Rumsöket och plastlådorna var lättast. den där doftrampen var väldigt knepig. Första gångerna hade vi bara eukalyptus i den men ganska snart lade vi också dit kaffe och godis i några burkar. Diskriminering av doften kallades det. 


 


 



Vi tränar vidare, plastburkar och tesilar måste inköpas. 


Av Marie - 4 april 2016 06:44

Här har vi tränat för fullt, kurs igen på tisdag och då vill jag inte komma med en hund som inte vet vad eukalyptus är för något. Och visst är det  så träning ger färdighet - blir lika förvånad varje gång, att det funkar och att hon fattar.


Tyvärr markerar hon med att ställa sig på kartongen som en target.............tror inte det kommer vara poppis hos kursledaren. men det får vi ta som steg två. Idag är jag glad att hon förstår att just den doften är viktig. Som vanligt när Carma ska göra något är det 100 % fullfart, tror det värsta lägger sig med tiden om jag känner henne rätt, för vi har ju bara tränat i tre dagar   


 

Här markerar hon doften på en stol 





Husbygget går sakta framåt, i helgen har vi målat sovrummen och hall.


Fick nys om en kalkfärg som heter kalklitir som skulle vara lite mer än vanlig målarfärg, betongkännsla men med en mjuk toning  


Köpte nyansen SanSaccaria - ljust grå men med lite grönt inslag, lät perfekt 


 

Kände mig inte så säker på valet efter första strykningen   


 

Men lugnade mig lite när det hade torkat 


 

Här har jag målat ett lager till och det håller på att torka - svårt att se på bild men jag tror det blir bra.





 

Av Marie - 1 april 2016 06:55

- Det här med nose work verkar intressant........ - absolut................- jag har fixat kurs, kan du på torsdag?

 

Ibland går det snabbt.........så igår var första tillfället. Mina tankar om kvällen.......otroligt skönt att bara göra som man blir tillsagd, känns som en lätt sport för föraren man bara går där och låter hunden göra jobbet,  men har så svårt att se att Carma ska fatta det här, hon tar inte in doften. Hon kör target på kartongerna, fryser nosen på burken och klättrar på stolen för hon tror hon ska göra någon konst. Allt det som jag lärt henne att göra - ska bli så kul att se om vi kan bryta igenom den inlärningen till att faktiskt fatta att hon ska ta doften - jag är skeptisk.



Men vi ska träna - jag är öppen   





      



Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards