Carma och Cat

Alla inlägg under december 2013

Av Marie - 28 december 2013 14:13

Så här i slutet på året så känns det oundvikligt att inte tänka tillbaka på året som gått. Många glada minnen och några mindre roliga - men det är kanske precis som det ska vara,  livet går ju upp och ner.


Startade Carma i februari i elitan på Bro-Håbo kommer ihåg att det var massa snö och kallt. Vet att jag var orolig för halkan på plan men det gick vägen och andra ettan var vår  

Hade en mellantävling som gick åt pipan men i Juni lyckades vi med den sista ettan "SE LCH"

Kommer ihåg att jag inte var så nöjd med den tävlingen men en etta är en etta och jag var väldigt glad för championatet,  mitt första inom lydnaden och det sitter så fint inramat  på väggen. 


Tog tag i det här med viltspår, 1:a Juni blev Carma godkänd i Anlagsklass

1:a Augusti tog vi sista ettan i öppenklass  "SE VCH". Snabbaste Championat jag någonsin varit med om. Konstigt nog upplevde jag det inte som om Carma tyckte det var så där jätte kul. Hennes grej verkade vara personspår. Mer svansviftande hund där får man leta efter. Och hon är ju min chef så jag bara lyder - inget mera viltspår.


Gjorde en fantastiskt rolig resa med Talangtruppen /spetsgruppen till Norge. Valde där att tacka för oss, super jobbigt och ledsamt men det var ett väl genomtänkt beslut mycket grundade sig på Carmas hälsa och därav min prestationsångest. Svårt att prestera när hunden stundtals inte mår bra - jag blev så stressad av det. 


Hela det här året har varit ett riktigt klådår. Har varit lite sparsam i mina inlägg om det men hade ingen aning om att man kunde bli så galen av att se sin hund kliar sig. Mer nervpåfrestande än vad man kan tro. Har känt mig så maktlös . Måste passa på att tackar mina närmsta vänner för allt stöd, era öron måste ha blödigt av allt allergi snack, tänk att ni har stått ut med mig ? imponerande. Kommer aldrig att glömma det  Efter en enorm allergi utredning hos veterinären blev diagnosen kvalsterallergisk. Veterinären pratade cortison och vaccin.  Men jag valde att gå min egen väg och i dag  mår Carma  mycket bättre - ett halvår med kostomläggning och vitaminer från den bästa så ser jag en enorm skillnad. Nu är hon som vilken normal hund som helst - för det är ju så att hundar kliar sig   

 

Tävlade sista lydnads tävlingen i Gävle i oktober. Efter tävlingen fick jag förfrågan av Anna Hilding om jag ville göra något riktigt stort på hundmässan i december. Tackade ja och lade lydnaden åt sidan ett tag. introducerade Carma i freestylens värd. Det blev några hektiska månader med dans och musik. Carma var med på idéen och gjorde sitt bästa. Jag hängde med och fick faktiskt till det. Lärde känna massa nya trevliga människor och fick en än gång känslan om vilken fantastisk hund jag har.   

 

Första uppvisningen blev på Sergels Torg, rörig var det men det gick. 100 gånger bättre blev det på mässan och det var väl det som var viktigast. Hundsporten samlade in en jäkla massa pengar till musikhjälpens insamling för unga gravida kvinnor  - kul att få varit med och bidragit.

 

Och låten har satt sig fast i både Carmas och mitt huvud,  så fort vi hör den kommer hon springande eller tittar på mig - Speciellt   

 

Love har haft ett lite lugnare år. Vi ser mest till att hon har det som hon vill. Blir lite stressad av att det bara är hon och en till tik kvar i hennes kull av 8 st   Glad för varje dag som hon finns hos oss. Sen hon fick smärtlindring för ont i benen så har hon blivit väldigt pigg och kan till och med bjuda Carma på lite lek invit   Nu hoppas vi på ett fantastiskt 2014 eller i alla fall ett lugnt år med friska välmående hundar och människor.  Kan funka med en och annan bra tävling och såklart ett fint tränings år ser vi fram emot    

 

 

På väg mot 2014   

 

 

Avslutar  det längsta inlägget det här året med ljuset i mitt liv  ( låter som min mamma   )

Men han är för fin den här William   

 

 

 


 




















Av Marie - 27 december 2013 11:10





Här slappar vi efter simningen 


 



Av Marie - 23 december 2013 18:45

Av Marie - 22 december 2013 12:51

Om en träning går perfekt,  allt sitter. Då har man haft en dålig träning - läste det på någons blogg och jag tyckte det lät som en intressant tanke, säger inte att jag tror det är så,  men intressant och tänkvärd……..


Så klart att jag har den bästa känslan efter ett pass som gått perfekt, och inte som i dag STRUL. Men i dag har jag faktiskt fått lite mera klarhet i hur Carma tänker och det fick jag inte efter det perfekta passet. Och att förstå vad som rör sig i huvudet på sin hund är A och O om man ska få ordning på problem man har i träningen, det har i alla fall hög prioritet. 


Fattar inte att jag inte sätt det här - har nosat på det, men fastnade för länge på en belönings punkt som verkade som en bra ide då.  Och nu är vi tillbaka på ruta ett     Nu flyttar vi belöningen till obestämt ställe och hoppas på ett mirakel   ……… Nä det där lät flummigt   ……………Vi hoppas på att jag har förstått carmas filosofi med belöningar och får henne att tänka om  


 Ja det här med att träna hund det är en hel vetenskap eller i alla fall nästan   


 

Sötaste tomten på jobbet  



Av Marie - 21 december 2013 14:57

I dag fick vi möjligheten att få gästspela i Jeanette och Susannes sökgrupp. Carma och jag har ju varit med lite sporadiskt men vi har väl inte gjort någon större succé. Carma har tyckt att det både varit lite konstigt och läskigt att springa ut till folk i skogen - hur roligt kan det vara ?   hon letar hellre efter saker / dymmis. I dag gjorde vi första skicket väldigt från början men vi kunde snabbt avancera till där vi låg sist vi körde - Carma kom ihåg hur det gick till och var  lite mindre försiktig. När hon kom fram till figgen och den bjöd på lek ja då jäklar var hon med på noterna - inga problem   Kul när man ser att hon utvecklas   



 

Av Marie - 18 december 2013 07:51

Alltid svårt att få till träning när vi slutar 18.00 speciellt nu på vintern. När C och jag har fått i oss mat och är start klara då har tiden ramlat iväg till 19.00   Inte många som vill ge sig ut i svarta natten då.

Men ni vet har det är när man är tränings sugen då struntar man i att det är kallt och blåsigt och svart, vi vill träna. 


Och tydligen fanns det fler som kände som vi   Fick en träff med Sussie och Lotta på Norsborgs lokala kennelklubb. Första gången jag och C var där. Vi blev glatt överaskade, super fin plan och bra kaffestuga.

Lilla Carma studsade som aldrig förr   Två kedjor komponerade jag ihopp Carma skötte sig och summa sumarum nu är det nog dags att se hur hon tar sig ut på tävling. skrifterna i zätat och läggande i inkallningen känns väldigt stabilt på träning - så nu är det nog dags att ta steget ut   Tack tjejer för hjälpen och sällskapet   


 

Bla bla bla - hon kan snacka hon  

Av Marie - 16 december 2013 06:59

Utan grupp   Visst går det men inte samma sak   Fick till en super svår ruta och lite andra klurigheter. Nöjd med morgonens träningen   Tror att det är dags att börja kika på inomhushallarna.  En gång i veckan skulle vara väldigt trevligt   Var i går em. i Haninge hallen,  underlaget där är väldigt  fint och hallen är lagom stor.  Carma fick följa med in men i går tränade vi inte henne utan en annan hund till C:s stora förtret   Men hon fick i alla fall agera störning i gruppmomenten och det var ju inte fy skam   




 

Av Marie - 14 december 2013 15:57

Suget efter lydnads träning börjar så sakteliga göra sig påmind. Så efter en lång promenad begav vi oss till fotbollsplanen för lite träning. Carma super lycklig,  hoppade omkring mig när konerna ställdes upp full av förväntan   Kan förstå henne, det var ett tag sedan. Tror våran vila har varit bra. Mellan dans movsen har vi bostat upp sitt och ligg. Tror det har varit rätt taktik - Lyssnade med ett syskon till Carma hur dom gjort när skiften strular och fick rådet att bara belöna upp för allt vad du är värd. Så det har vi gjort   Och numera gör hon aldrig fel. I dag var jag själv på plan så störningen i Zätat fick bli många koner och leksaker utmed våran zäta strecka plus en galen tävlingsledare i telefonen   

Man får ta till andra metoder när man inte har träningskompisar  Men C gick inte på den finten   


   


 

Glad åt sin belöning  



Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards