Carma och Cat

Alla inlägg under maj 2016

Av Marie - 23 maj 2016 06:18

Helgen har verkligen varit full med massa roligt saker.  Lördagen på landet och vårt bygge.  Mycket är kvar att göra men det går verkligen framåt. Parketten är lagd och klinker är på plats i hallen, köks stommar och luckor är monterade. Jag har börjat kika lite på utemiljön och några blommor har nu kommit ner i marken. Härligt att få påta lite i jorden. 


         



Söndagen började med en lydnadstävling på Botkyrka. Samling 10.30, jätte skönt med en lugn morgon - den blev så lugn så jag kom nästa försent, som "straff" valde jag start nummer 11 av 11 möjliga   Tack och lov är inte Carma känslig för varken en stressad matte i bil eller en evig väntan. Det var en varm dag och inte blev den bättre, när det var våran tur sken solen så fint - Men carma och jag var nere och badade i sjön och vatten hade jag med mig som jag dränkte henne i. Tror det gjorde susen  


Vi starta med fina gruppmoment 10/10, i ff fick jag en av mina hjärnsläpp som jag kan få när jag blir stressad (har jag märkt) - hur gör man helt om??. Pratade med tävlingsledaren efteråt och hon trodde det var hon som sa fel hela tiden   Carma hade det lite jobbigt här ( tanten verkar ju helt förvirrad) så det blev en del missar. 


Fick ordning på hjärnspökerna  i slutet av ff och sen höll dom sig borta hela tävlingen. Carma jobbade på fint och man får väl säga att hon verkligen går på rutin och erfarenhet. Träna har det inte blivit så mycket med sista tiden. Tänkte att hon får vila sig i form, vad ska man göra när tiden inte räcker till. Och  det gick ju bra,  MEN funkar inte i längden. Det fanns några moment på slutet av programet som det måste läggas lite extra krut på. 


Nosework är det däremot lättare att träna och just nu nyhetens behag och därför roligare. Och i går kväll var det det stora doft provet. 


Dom här markeringarna som Carma har lärt sig att göra - frysa med nosen på doftfläcken. Det är ju så roligt tycker jag så det har vi lagt ner tid på att få till.  Så bra att två dagar innan provet när jag ska kolla att hon kan det här så markerar hon fel kartong och med en sån tydlighet att jag trodde hon hade rätt. Och hon gör det två gånger  MEN VA FAAAAN......... känns ju hur pinsamt som helst att missa ett doft prov. 


Körde ett pass på fredagen med öppna kartonger och direkt belöning. På lördagen åkte kartongerna med till landet och mellan blomplantering och platssättning körde vi med stängda kartonger - direktbelöning. Sen var det slut tränat inför provet.


Klockan 20.00 var vi på plats på universitetet i stan - fantastiska lokaler och i en av dom i ett stort tomt rum massa pizza kartonger   Maria berättade hur provet skulle gå till, 3 minuter hadde vi på oss. Min strategi var att ta det lugnt inte ropa "markering" om jag inte var helt säker - ha lite is i magen. 


Carma kastade sig in i rummet markerade direkt en kartong - jag var helt tyst, hon upptäckte att det fanns ju jätte många kartonger här och kollade av dom med sen snabbt tillbaka till den hon markerade först och tog den - då vågade jag säga MARKERING .....phu,  vi blev godkända. Och nu kan vi börja tävla med eukalyptus. 




 

Av Marie - 13 maj 2016 06:31

Vi har tränat vidare med nosande efter eukalyptus. Tycker att det är en sån befriande aktivitet, så det har gått av bara farten. Carma tycker det är super kul.


 För er som inte vet hur det här går till så tar man exempelvis en möbeltass och lägger en droppe doft på som i det här fallet eukalyptus,  gömmer den på ett bra ställe och hunden får nosa upp doften. Lätt som en plätt. det svåra är att få till en bra markering. Har man ingen markering så så tycker jag att det är svårt att se exakt var doften är. Speciellt med Carma som som vanligt är som en virvelvind. 


Det här med markeringen har varit roligast att lära in - när vi hade fått in markeringarna vid sidan om så bara överförde hon det själv till doften. 


Nu väntar doftprov och blir man godkänd där så kan man börja tävla. Och som vanligt kan jag ju inte låta bli just den delen. 










 

Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards