Carma och Cat

Alla inlägg under juni 2013

Av Marie - 30 juni 2013 13:27

I dag träning, jobbade lite med "ha inga förutfattade meningar och lyssna på mig" Ex. först fick Carma gå runt konen några gånger sen ställde vi upp igen för ett konskick men gjorde helt om och ett sättande under gång. Ställde upp igen för konskick vinklade åt andra hållet med ett ställande under gång. Uppställning för kon skick igen och nu ÄNTLIGEN ett kon skick och en ruta - direkt belöning med boll. Ett nytt upställ framför samma kon,  skickade Carma kon och sen dirigering till en apport som hon inte visste låg där. 


Det svåraste var dirigeringen till apporten, hon redde ut det men det var inte klockrent, MEN hon blev säkert en erfarenhet rikare,  det andra svarade hon fint på   Tycker det är otroligt roligt att jobba så här, träningen blir inte så statisk och förutsebar och jag som förare får tänka till  


Hade lite tankar kring vittringen som jag först provade hemma i köket med blandat resultat kvällen innan. Tycker det är så fint när hunden söker från vänster till höger, luktar av pinnarna metodiskt och plockar in rätt. Om man i alla vittringar sätter en skål med godis i början av raden i detta fall till väster. Då kan man tänka att hunden till slut vänjer sig att alltid gå först till vänster ta godis för att sen lukta av pinnarna åt höger. Hoppas ni fattar   . Tanken är ju briljant, kan man tycka. Men jag insåg snabbt med Jeanettes synpunkt att det där passar nog inte Carma. Hon känner ganska snabbt åt vilket håll pinnen ligger om den är åt vänster och hon direkt drar sig dit och plockar rätt (vilket hon alltid gör) varför ska hon lägga energi att kolla av alla pinnarna, nja jag tror jag låter henne skötta det där på sitt sätt. Tror det är vanskligt att styra upp för mycket i dags läget.  Det där skulle jag ha kommit på när hon var under inlärning - få ta det på nästa hund   


Men det finns mycket kul man kan hitta på, allt för att öka förståelsen för moment åt hunden. 


Denna underbara leksak som får mig att framstå som värsta kastaren - Carma blir imponerad   


Av Marie - 28 juni 2013 18:19

Nu går det att "Gilla" bloggen   liten trevlig finess, finns ju på FB så varför inte här   ‘Man trycker på det lilla hjärtat som sitter lite längre ner på inlägget . Trevligt för alla som gillar inlägget men inte vill skriva någon kommentar,  och det är ju en hel del    


 

Den här lilla killen gillar jag   

Av Marie - 27 juni 2013 13:57

Då var anlags provet i viltspår gjort. Klockan 12.00 möte jag upp domare Leif i Nortälje. En glad pigg man i sina bästa år. Vi gick och små snackade i spåret  medan Carma gjorde sitt. Han berätta många roliga incidenter  som han varit med om i sin viltspårs karriär   Oj va duktig hon är var hans kommentar flera gånger i spåret och när Carma hittade klöven så brast han ut i  -Det här var nog den bästa spårhund som jag haft  i år   Sträckte på mig lite extra så klart   



Domarens omdöme: Tiken startade otroligt spårnoga fortsatte så hela spåret utan några avvikelser till spårslut .En fantastiskt duktig anlagstik 


Då var vi i gång - nu vankas öppenklass   


 

Fick bli lamm nacke som belöning när vi kom hem   




Av Marie - 21 juni 2013 10:04

ÖÖÖönskar vi er alla   



 

Av Marie - 20 juni 2013 06:50

Hittade ett jätte bra hundbad i Kaghamra. Inte allt för långt från klubben. Tror Carma var fisk i sitt förra liv    Finns det vatten så är livet toppen. Hon ligger och simmar runt, dyker - hon är i sin egen lilla värld. Love och jag står på land och trampar   


Tränings tävlingen gick bra men någon tävlings känsla infann sig inte, lite folk och bara jag i Eliten   . Men snälla Anette kommenderade mig och gjorde precis som jag ville. Carma var glad och kämpade på fint. Det här med tävlingsbelöning är ju viktigt. Jag vill gå av planen och kunna ge Carma något värdefullt i hennes ögon. Inte bara slänga till en köttbulle och så var det klart, tror det straffar sig i längden. 


Har tidigare  haft extern belöning som hon har fått kuta till men det slutade i katastrof. Kunde inte gå av planen snyggt Carma ville helst sticka VAR ÄR DEN!!! Slutade med den typen av belöning - hade den på mig i stället - gick tillsammans av planen gjorde helt om och gick in igen, belönade på plan. Svårt på tävling, men efter tillräckligt många gånger på träning så blev draget ut från plan mindre även på tävling. 


Nu visar jag externa belöningen i ryggan eller en annan plats. När vi är klara går vi ut från plan, drar hon före mig gör jag helt om, vi kommer inte framåt. Sätter ner henne på lämpligt ställe jag går och hämtar belöningen. Antingen ropar jag in henne till mig eller så går jag tillbaka till henne. Tror det här blir bra, hon har svarat fint på det.   Man ska då tänka på allt i den här sporten det är inte bara momenten som är viktiga det är även det runt omkring. 



Efter tränings tävlingen var det dags för ett anlags spår. Lena som min nyinfunna vän heter var så fantastisk som jag trodde. Fint spår hade hon lagt kom med bra tips och idéer plus att hon var väldigt sympatisk.  Carma fick mycket väl godkänt - så provet på torsdag kommer nog inte vara några problem. Klockan 12 ska vi vara i Norrtälje och träffa domaren. Det här känns väldigt roligt. Glömde att säga till Lena att det här var carmas tredje viltspår. Är rädd för att hon tycker att jag går för fort fram - ja jämfört med mina briarder så är det här ALLDELES för snabbt men det här är ju en Golden va!!! och en Carma   



 

Av Marie - 19 juni 2013 15:42

Ibland bara klaffar allt, ett telefonsamtal och yes vi är på väg. En liten mini kurs fixad, ett träningspår lagt och anlagsprovet bokat   Carmas och min lilla avstickare - viltspår, är igång     Härligt när man hittar rätt person direkt som roddar så det bara blir kanon fint ordnat   


I dag tränings tävling på klubben. Jag är väl förberedd,  ska bara sätta in tävlingsledaren hur det ska gå till. Sen till spår skogen och gå ett anlagsklas spår 600 meter. Ska bli spännande att se vad carma tycker om det.


Men först en tur till havet   


 

Av Marie - 18 juni 2013 19:41

Av Marie - 16 juni 2013 20:22

400 meter 2 timmars ligg tid med två bloduppehåll blev det idag  Sakta men säkert ska vi upp till 24 timmar ligg tid  och det gäller att skynda långsamt. Hann med en simtur i Mälaren och ordförståelse i zätat. Ändrar nu på ett till kommando, något måste göras, dom är för lika varandra......... sitt - ligg - stå är nu ändade till back - ligg - anna. tror vi är på rätt väg    


 

Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards