Carma och Cat

Alla inlägg under september 2012

Av Marie - 16 september 2012 15:03

Bruksets spår har jag tränat i många år, 9 om vi ska vara exakta. Love och jag fick tävla i appellen 3 gånger innan vi blev uppflyttade, jag var jätte nöjd och tyckte Love var värds bäst   . Vi började kika lite på lägre momenten. Spåret gick jätte bra men problemet var skotten som fanns i  budföringen och platsliggningen. Hade lite smått börjat se att hon reagerade i vardagen på höga ljud. Behöver kanske inte säga mer, det blev ingen lägre tävlande för Love och mig   Vi fortsatte spåra, men klubbens skott    höll vi oss ifrån. 


Därför känns det extra fantastiskt, roligt och overkligt i dag att Carma och jag lyckades med att bli uppflyttade till högre på ett försök. Och hon låg så fint på platsliggningen fast dom pangade på för allt vad dom var värda   

Spåret som vi började med gick som på räls alla pinnar in 10/10 och fin poäng på påsläppet 10/9,5.

Budföringen nollade vi, vet inte vad som hände. Hon sprang ut som en raket ramlade på sidan tvärvände tillbaka till mig  . Glad som få när hon kom tillbaka men en O :a blev det.


Lydnaden gick fint, avstod krypet, inget vi tränat in. 489,25 slutade poängen på och uppflytt till högre.

Härliga Carma  


Tävlings ledare och domarna 


 

     

Av Marie - 14 september 2012 06:47

Jakt kurs i går kväll   Lika kul den här gången. Först började vi med markeringar åt höger, vänster och rakt fram . När alla hundar hade hämtat hem var sin dummies på dom ställerna så skulle vi börja med att skicka dom på en riktnings pinne, blåsa stopp signal och sen dirigera dom till ex. Höger . Nästa gång samma men till vänster. Sista gången rakt fram, just rakt fram är något Carma aldrig gjort förut. Men hon fattade  


Jag brukar ju skoja och säga att jag måste reklamera Carma tillbaka till uppfödaren, eftersom hon drar i kopplet så förbaskat, trodde det skulle ingå i priset att dom kunde gå fint  Men det här med jakten var absolut något som ingick i priset .............tänker inte reklamera, hon får dra i kopplet  


Ja inte vet jag men Carma bara kan. stopp signalen satt helt perfekt och när jag pekar med hela handen fattar hon och springer. Tycker själv det ser ut som jag tränat hela veckan lång, men så är ju inte fallet. Hinner inte med att träna jakt just i dags läget, det som blir blir på kursen ( kan tyckas tokigt nu när vi går kurs)  Men det kan bero på att jag lagt ner lite extra träning på lägre spåret som ska tävlas i helgen.

och lydnadslydnaden slipar vi ju på mest av allt.

Vi avslutade kvällen med ett sök, Carma sätter på nosen direkt enligt Katrin, här är vårat problem avlämnandet, Carma vill gärna att vi kampar med dummisen när hon kommer in........................... ser inte bra ut   


Men i och med den här kursen har jag ju lärt mig massa roliga övningar som vi kan köra på promenaderna. Plus att jag förstår lite bättre hur det fungerar. Och jag har gjort Carmas liv väldigt roligt, för hon älskar det.

Tror hon tänker, äntligen börjar trög tanten fatta     

Av Marie - 12 september 2012 18:26

Drog en lättnande suck när vi satte oss i Sandras bil för färd mot Niina   Lite klåda under ena armen var vad det blev, och det kan man ju stå ut med. Schamponerat Carma med ett special schampo igår kväll, så hon bör vara  på bättrings väg. 


Niina Svartberg visade sig inte bara vara en bra hund instruktör utan även jätte duktig på den mentala biten, att läsa hund och förare "ekipaget" som hon förmedlade  på ett bra sätt.  Många intressanta tankar vilket jag sög åt mig som en torr disktrasa  Kanske inga stora saker men ibland är det det där lilla som får en att tänka till.........Man behöver ju inte säga................- Tänkte vi skulle kika på det där förbaskade fria följet  Tror varken jag eller Carma blir lyckligare av det.................. Nä, nu mera festar vi i ff   Jag har kommit jätte långt med min inställning till ff, i dag kan jag nog säga att jag tycker det är "lite" kul   och det är en stor förbättring mot för ett år sedan, det tar sig  Mycket beror på att Carma är så positiv    


Carma och jag  visade upp ett moment för Niina,  sen tittade vi på hur vi kunde förbättra det. Fick med mig många bra tips hem.  Kunde inte hålla mig på kvällen, var bara tvungen att jobba på back signalen som Niina föreslog  . Älskar att lära in saker på carma, hon är kvickt tänkt och kunskaps törstig. Vilket gör det extra kul.



Här kommer en liten film från dagen, Lite snuttar vi visade upp för Niina,  hur våra moment ser ut just i dag.

Som vanligt är det musik på klippet, tycker det är trevligt    













Av Marie - 11 september 2012 06:49

I morgon smäller det  , kanske va att ta i , men vi ska träffa Niina Svartberg. Det här är vårat tredje försök.

Vid dom två andra tillfällerna har Carma varit/blivit sjuk så vi har fått ställa in  vilket har varit så surt.


Ska ärligt säga att jag är super nojig över att Carma ska drabbas av någon feber eller något annat skit även denna gång. Vem vet det kan ju gå troll i Niina träning    Men än så länge peppar peppar verkar hon må bra    



 

Av Marie - 9 september 2012 18:02

I dag har hela dagen gått åt till träning av hund. Först spår, som gick igenom sump mark upp på berg ner i dal upp igen - ja jag var helt slut   (Måste nog börja träna) Dygnsur om fötterna och helt svettig hittade vi slut pinnen. Carma såg inte lika tagen ut som jag. Inte mycket att säga, spåret gick kanon bra.


Till klubben och så körde vi igenom lägre lydnaden utan kryp  (det kommer vi avstå)  gick jätte fint. 


För första gången i mitt hund liv så känner jag att vi är redo, det kan inte bli så mycket bättre än så här. Så klart kan det gå åt pipan en då. allt kan ju hända   . Men någon mer träning blir det inte, nu kör vi   




Av Marie - 8 september 2012 17:01

Dagens träning är i stort behov av att dokumenteras. Både ris och ros skrivs upp.  Jag antecknar i tränings dagboken och Carma tar igen sig efter passet   


 

Av Marie - 7 september 2012 13:08

Den här Katrin Kalsson som håller jakt kursen,  är en väldigt snäll, icke dömande och väldigt positiv person    Känner mig väldigt nöjd med henne. Inte ett ljud om att Carma och jag inte hade tränad som vi lovat. Har för mig att jag lovade att vissel signalerna skulle sitta som en smäck..............vilket den inte gör  . Katrin tog det med ro.


Men jäklars va kul det var, bara måste få berätta. För er icke jakt intresserade kommer nu massa rappakalja som kan vara svårt att begripa, Välj själva om ni orkar läsa  



   


Orkar ni er ner hit så kan jag tala om att det här är dummies, det är dom  här  dyrgriparna som Carma hämtar     


 

Vi började med att lära in nos dutt på dom här riktnings pinnarna, Carma fattade direkt.

Sen skickade jag henne mot pinnen på  ett linjetag "UT" Började nära sen längre avstånd.

Här provade jag även med en stopp signal vilket gick förträffligt.

Roliga pinnar som kunde varieras med att lära in "höger", "Vänster" eller 

"Ut" - stopp signal "höger. Vi provade alla varianter Carma var fantastisk  


Här är Francisca med Aska 



Nästa övning: ett linje tag med markering, Carma var tvungen att ta sig över ett dike och in i skogen, när dummiesen var hämtad och hon sprang tillbaka till mig backade jag några meter och Katrin la dit en ny dummies, som Carma inte fick se

Skickade igen på linjetag men utan markering,  så gjorde vi tre gånger. gick fin fint.




Katrin och  Sussie med Vinna 


Nästa övning:

Katrin gjorde två platser i högt gräs "När sök" en lite till höger och en vänster . La en boll i den högra gräs platsen. Satte Carma precis bakom Visslade sök signalen och visade med handen till höger. När bollen var hittade, gjorde vi samma sak men till vänster. 

Efter det backade Carma och jag bakåt, Katrin smög upp i skogen och lade en dummies imellan sök områderna men en bit upp, jag skickade Carma på ett linjetag "Ut"


Gick som en dans   


Hoppas att ni förstod alla övningarna, ni jakt intresserade   Ni andra, har ni orkat er ner hit så får ni en medalj  

Två gånger kvar på kursen, sen är den slut  





Av Marie - 6 september 2012 15:49


Träff med Monica och Uzling i dag, Carma och jag nötte på vårat ff, Z:a och vittring . Mycket som var bra men också en hel del dåligt. Men jag är hoppfull  tycker nog att ff är lite roligt trots allt, Carma tycker det är kul och det är viktigast 

Har tagit tag i fjärren IGEN   bakåt sittet från stå har changerat   Nu har jag tagit en planka till hjälp. Hon rör inte fram tassarna så mycket som jag vill.......vill att hon trampar sig bakåt med framtassarna. Hon gör det när jag står på nära håll men sen är det svårt. Tror att det kan bli bra, Carma tycker plankan är rolig och är med på noterna.


Hon får in en jätte fin rörelse när hon sätter sig här ifrån, kul att prova lite nytt   

Min älskade man som snickrat dom fina benen på plankan  




 


Annars jobbar vi lite med stopp signalen till jakten och för den delen vardags lydnaden med,

alltid bra att kunna stanna hunden utan att behöva skrika   

I kväll är det jakt kurs och vi kommer nog få bakläxa   



Den stora nyheten i dag är att vi har kommit med på TVÅ spår tävlingar, ibland har man tur     


Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards