Carma och Cat

Direktlänk till inlägg 3 juni 2015

Privat lektion

Av Marie - 3 juni 2015 06:40

Knut heter min andra elev som jag har just nu. En blandning mellan tre raser. Ett år och full av arbetslust och energi. Hans matte vill ha hjälp med vardagslydnaden.


Knutte som hans arbetsnamn är är en smart liten kille, Såg ganska snabbt hur han tänker. Om jag springer bort hit brukar "matte" kalla in mig och då får jag godis. Om matte inte kallade in så sprang han en liten bit till - hela tiden med full ögonkontakt på sin förare. När inkallnings signalen uteblev då tog han så söta frivarv i full galopp, liksom stajlade. Om matte kallade in så kom han som ett spjut (för det var ju det han väntade på) Det hade blivit som en kedja - Knutte springer ut, matte kallar in. Var ska hunden göra för att få belöning - jo vara där ute.


 Här fick vi lite att jobba på. Vi började med följsamhets övningar- bara gå så fort hunden sluter upp belöna, byt riktning. Precis som jag trodde så var det här en enkel match för knutte. Han är en väldigt följsam kille men har fått lite om bakfoten. Vi provade lite andra övningar och matte fick bara belöna när han var nära henne och om hon kallade in ( för det måste man ju ibland ) så fick belöningen vara när knutte var framme hos henne och hon räknat till fem - belöning av stadga, han sätter sig eller ställer sig så fint när hon ropar in honom, så det utnyttjade vi. 


Skvaller träningen var en annan sak han fått om bakfoten - ska det skvallras ska det göras ordentligt, man springer fram till skvallret eller skäller på det. Lite om fokusering så kommer det där bli bra - han är som sagt en smarting så att lära rätt ska inte vara några problem. 


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 26 april 2018 06:34

Då har vi gjort våran andra tävling i Nosework, denna gång gick det väldigt mycket bättre en den första gången. Carma klarade alla fyra söken som var utomhus super bra, jag var i chock, hade lite svårt att ta in att hon klarade det så bra (förväntnin...

Bus

Av Marie - 10 mars 2018 07:39


 

Cat

Av Marie - 5 mars 2018 07:13


   

Av Marie - 3 mars 2018 08:07

Hittade en super fin stol på blocket, perfekt eftersom dynorna var lösa och det gör det lite lättare att klä om. Blev så förtjust i stolens rygg, det var det som avgjorde att jag ville ha den.    Hittade tyg på Rosahuset och sydde efter bästa för...

Av Marie - 22 februari 2018 15:12


Det är något visst att gå kurs för Kenth Svartberg. I Torsdags var det Cat's och min tredje gång. Första gången vi var där (tror Cat var 7 månader) så var jag inte helt hundra på något var det gällde min hund, vi hade det jobbigt i vardagen och på tr...

Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards