Carma och Cat

Alla inlägg under mars 2014

Av Marie - 14 mars 2014 19:59

Då har det inlägget som jag bävat för kommit. Love somnade in i tisdags morse. Ville ut på morgonen väldigt snabbt, kräktes och mådde dåligt - sen blev hon snabbt sämre och 45 minuter senare var hon borta. Vi han in till djursjukhuset där vi avslutade lidandet och kunde ta farväl. 


Första april skulle hon ha blivit 11 år.   

Sista bilden på henne - Älskade att rulla sig i gräset   

    

  



Orkar inte skriva mer just nu………


Av Marie - 9 mars 2014 19:00

Hade på känn att Siv Svendsen skulle passa mig. Och jag fick rätt,  Eva Bodfäldt annonserade om att hon tänkte ta in Siv på 5 olika clinic Det var allt från frittfölj till apportering, balansträning och tävlingsträning. Valde två ämnen som kändes intressanta  - ff och tävlingsträning   


Fritt följ clinicen blev min favorit, många saken som var bekanta men även en hel del nytt. Roliga övningar som jag tror kommer passa mig och Carma. Jag suger åt mig alla tips som man bara kan i detta lite "tråkiga och svåra"  moment.  

Siv börjar med att lära in ff med att föraren går baklänges och hunden på vänster sida med nosen vid benet. Hon jobbar med följasamheten i den här ordningen först kommer fokus sen engagemang och sist  position. Vi pratade bakdelskontroll,  omväntlockande som jag tycker är super bra,  fick med mig en utveckling i det ämnet  - ett steg längre.

Vi pratade uthållighet, vilket är väldigt viktigt att lära in. Hur man kan starta upp ett fritt följ, det behöver ju inte alltid startas upp traditionellt. Kasta godis och bara gå (min favorit) Kasta bort hunden, Gå runt, gå igenom runt mitt ben sen fot, hålla i halsbandet eller bara börja gå så får hunden söka upp vänstra sidan,   osv. 


En sak som var återkommande var: komendering ska vara lika med mycket belöning - det ska vara lätt för hunden. En bra tanke som jag delar men på sista tiden faktiskt glömt bort   Carma hade den filosofin när vi tävlade ettan och det glömmer jag aldrig. När vi kom till tävlingen hade hon ingen aning om vad vi gjorde där men när hon hörde komenderingen från dom andra ekipagen före oss så riktigt såg man hur hon taggade igång och ville ut på plan   men det är ju så mycket man ska träna på och det  är lätt att glömma alla små viktiga detaljer. En annan rolig tanke är att träna på att gå lite annorlunda som det kanske kan bli på tävling, Lite speedad eller stelt, låssas tappa balansen osv. 

Fick med mig lite olika sätt att belöna i fria följet och några kommer passa Carma super fint. 


 

Visnings ekipage Molly och pudeln   



 

Siv visar omväntlockande


Dag två var det tävlingsträning,  här pratade Siv om mycket som jag känner igen, som belöningar - det är väl det bästa och det tyckte Siv med,  hon hade med sig en väska som var byst med leksaker   

 

Där ligger man i lä   En dålig leksak värmer man upp med sen tar man en dunder jackpott inne på plan efter kedjan.  och här pratar vi engagemang från föraren. Siv kunde/kan verkligen konsten att belöna   Hon tog upp många skillnader som det är på tävling respektive träning och det är en hel del. Och hur man kan träna på dom.


Sen pratade vi kedjor, långa kedjor korta kedjor och kedjor med olika innehåll. En kedja kan ju innehålla vad som helst, Trix, transporter, en kedja med samma moment, en kedja som belönas med ett nytt moment osv. I en kedja vill Siv att det ska vara 100 % engagemang, kan få bli fel men hunden ska ge järnet. detaljer får komma som nummer två. 

 

Maria med sin fina staffe - klarade av att sätta sig fast Maria låg ner.


En kanon helg blev det - gillade Sivs idéer och tankar, jag hoppas på ett återseende   



Av Marie - 9 mars 2014 13:34

Slog till med båda grenarna på morgonen   

Av Marie - 8 mars 2014 08:38

Av Marie - 6 mars 2014 07:18

Fick ett erbjudande om en sista touch på Headern. Det mottogs med största tacksamhet   Lite mera färg på mig och texten. Tycker det blev fint   Tack bästa Jeanette att du tog dig tid   


Av Marie - 5 mars 2014 06:30

Träffade Jeanette i går vid  våran upplysta plan som vi hittat, ligger i skogen och är egentligen en parkeringsplats.  Ända nackdelen där är att det springer väldigt mycket människor. Störning i all ära det vill man ha, men dom som springer där ser inte helt okej ut - om ni förstår vad jag menar   Och man  kan  ju undra vad dom gör där i skogen när det är mörkt    Det är inte ett ställe man tränar själv på. Men är man två och Love är med då går det bra   


Planen  var -  i dag gör vi bara sånt som är roligt, bra plan tycker jag    Gick en lite runda i mörkret innan träningen. Jeanette satt i bilen och väntade. Love fick span på en kille som kom gående i mörkret från ingenstans - Jag vrålar STANNA (till love) och kastar mig över henne, killen han var i alla fall lydig och stannade. Sen var han nog glad att det var hunden jag kastade mig efter och inte han - mumlade till Love så han hörde - Nä du så kul ska vi inte ha, killar äter vi bara på morgonen. 


Han hade väldigt raska steg när han gick därifrån. tror vi blev lika rädda båda två . Men varför smyger man omkring mellan träden i mörkret???  Carma stod bredvid och inspekterade spektaklet   Det var nära ögat - tur man bara har en vakt hund   En sekund senare får Carma syn på en hare och drar som en avlöning,  men med lite gapande från mig kom hon in   Ja herre jösses vad som kan hända under loppet av 5 min  

Tills  slut efter dom incidenterna kom vi till våran träning. Fint framåtsändande och fjärren tar sig. Rolig träning blev det till slut   




 




Av Marie - 2 mars 2014 19:01

Hade en tanke, en vision hur headern skulle se ut. Trodde i mitt stilla sinne att det skulle bli bra   Var faktiskt övertygad. 

Fick med mig hundar man och kamera ut till våran favorit plats - blev inte alls som jag tänk   Men ibland får man tänka om, öppna sitt sinne och tänka nytt. Och då blev det så här   Det får duga ett tag - man kan göra nytt igen om det skulle vara så   

Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards