Carma och Cat

Alla inlägg den 10 augusti 2013

Av Marie - 10 augusti 2013 07:54

Har tänkt mycket på det här med lydnaden. Moment i all ära men ibland blir det lite tjatigt att bara nöta dom. Det finns så mycket annat runt omkring lydnaden som man kan träna på som är kul. Försöker efter största förmåga att få igång min tankeverksamhet igen, hitta glädjen och inspirationen.


Och det var ju inte så där jätte svårt   Carma mår ovanligt bra, ingen klåda alls   för en månad sedan var det inget vidare,  svårt att förstå varför men det verkar går upp och ner. Känns fint och hoppfullt att hon är riktigt bra i perioder,  tidigare var hon dålig hela tiden. 


Det gör så klart att jag också kan tänka på annat och inte grotta ner mig i att hon inte mår bra, mer frustrerande med en kliighund än vad man kan tro.


Såg till att få till ett pass med Jeanette, som alltid ställer upp på mina idéer och tankar   

När Carma var valp och vi gick kurs hos Eva körde vi mycket kommenderingsträning, något jag helt tappat. Men som jag kom på nu när tankarna snurrar. 

Men nu utvecklade vi den lite extra, carma fattade ingenting    ( hon hade tydligen glömt hon med) första gången utan visade i stället upp att hon hade en fantastisk stadga   


Tanken är att tävlingsledaren kommenderar, jag börjar att gå ff och Carma får slutaupp. Jag säger ingenting, varken lockat eller plockar utan hon får själv tänka till. Kommendering =  gå ff med matte.

Vi utmanade henne ordentligt, när hon väl friskat upp sitt minne så var det inga tveksamheten. Carma gillade verkligen det här. Helt annat fokus och attityd. Tävlingsledaren blir som en klicker, belöningen kan man laborera med externt eller från mig. har man en hund som har problem med tävlingsledaren och "tävling" då kan belöningen vara hos tävlingsledaren.  

Har så klart tänkt ett steg till,  utvidga idéen, vi få se hur det tar sig  



 

sötaste tungan   



Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards