Carma och Cat

Alla inlägg under maj 2012

Av Marie - 15 maj 2012 21:38

Ett moment som kräver planering, tajming, boll, target stick (har jag förstått är bra att ha) och massa humor  


Hade inga target stick eller rikt hållare vilket jag har funderat på att köpa, men det har inte blivit av.

Då får man mecka ihop egna. Blompinne fanns hemma men ingen svart eltejp. Det fick bli  bajspåse med vit tejp på toppen, fungerade jätte bra. Jeanette fick sig ett gått skratt när jag stolt tog fram mina dyrgripar ur bilen.


   Carma fattade konceptet direkt


Kom på under träningens gång att det hade varit bra att ha rikthållare som man kan lägga godis på

Men det löste vi   


 

Carma går på riskakor som belöning och dom funkade perfekt att lägga i 


 

Tokigaste träningen på länge, pinnarna ramlade under momentets gång ( svårt att få dom att sitta i marken) Carma tyckte att det var så kul så hon apporterade pinnarna några gånger eller så snodde hon bajspåsen på toppen  

Men några hyfsade  skick fick vi till mellan skratten  



Bli nu inte avundsjuk på mina target, hör av er om ni är intresserade jag tar emot beställningar   

Av Marie - 13 maj 2012 18:08

 

Av Marie - 9 maj 2012 06:26

Tackar så jätte mycket för alla fina inlägg jag fått   Jätte kul att så många skriver, peppar och tycker. Här kommer en film från lördagen  


Ljudet är inte det roligaste så håll i hatten för det blåser som bara den  

  




Av Marie - 5 maj 2012 19:11

Tror inte jag hade startat på dagens inofficiella jakt prov om det inte hade varit för fam. Eriksson. Både Gun och Stefan lät mig ju först komma hem till dom och prova på dom olika "jakt formerna " (kan man säga så månne??) låg hela natten efter jag hade varit där och rabblade -  Linjetag, närsök och markering   Gick ut några dagar senare och kastade lite dummisar som Carma inte fick hämta utan bara sitta still och gå vid min sida.  Min största skräck var att gå mellan stationerna LÖS med Carma, hur det skulle gå hade jag ingen aning om   


Och i dag var det start........ Närvös .......nä faktiskt inte, ovanligt lugn. Frukost i morse, sov hela natten - tyckte väl inte jag hade så mycket att bevisa eller prestera, vi hade ju inte ens tränat      



Med start nummer 11 så fick vi vänta och vänta,  långt efter lunch blev det våran tur. Då hade Carma givit upp hoppet om att något skulle hända  


Denna lilla söta vovve  , första stationen var vatten markering. Hur jag skulle få henne ner till vattnet vid min sida var nog min största fasa. Men det var inga problem  jag fattar ingenting. Hon gick så fint lös vid min sida.


Tittade på mig så hon missade att se att dummisen föll i vattnet. När jag sa Apport kastade hon sig ut i vågorna (det blåste storm) men fattade inte vad hon skulle göra, till slut fick hon vittring på Dummisen och plockade in den.


Super fin transport från vattnet till närsöket med ett skott på den sträckan  . 5 dummisar låg redan på plats. Carma plockade in 4 stycken den femte hittade hon inte, hon letade och letade men blåsten ställde till det och hon var för grund. Till slut sa domaren att vi fick ge upp ( carma hade nog kunnat fortsatt)  


Domarens ord: Inleder sökarbetet väldigt bra, Söker med stor enargi. Men kommer inte tillräckligt långt ut för att hämta den sista app. söker mycket bra på bredden.


Linjetag, Carma  sprang  ut och efter ett tag hittar hon apporten och kommer in fint.


Markeringen var inte heller några problem,  skotten gick av dummisen föll i marken Carma apporterade x 2  


Sammanfattad kritik av domaren : En liten pigg tik som till stora delar gör ett bra ret.arb god kontakt med sin förare lite mera träning att komma ut på djupet i söket för att nå hösta pris,  men har stor potensial.


mjuka fina avlämnaden, god stadga, hög och välanpassad fart, bra sammarbete med föraren, näsan användes mycket väl, bra simteknik, stor snabb appoteringslust  


Ett 2:a pris - ja jag kan inte vara annat än nöjd, det "ända" men som är nog så viktigt var att passiviteten är under all kritik. Vi skulle vara passiva när nästa hund utförde sitt vatten arbete. Carma kunde inte ens stava till passiv - inte där i alla fall. Något vi måste träna på om vi ska fortsätta   


En väldigt rolig dag och ett stort tack så klart till Gun och stefan som peppede mig att våga prova och till mina BÄSTA träningskompisar som var på plats och stöttade - ni är guld värda   


Nu kommer det lite bilder



Vatten arbetet

 



 





Transprten från vattnet till näsöket, sammanbiten matte  

 








Närsök




 






Markering

 



Carma hittar inte mig, Mycket folk är det ;-)






     




Domaren skriver kritiken om oss

 




Den här bilden kommer jag ha i nät hinnan länge, man ska inte ha förutfattade meningar om sin hund  


 

Av Marie - 4 maj 2012 20:34

Träning i dag på lunchen. Carma skulle bestämmt vara på bordet i stället för på plan    , det var ju där alla häftiga grejor var   men till slut fick vi till lite dirigering   



   


 Carma - APPORT!!!




  




 

Nyttigt att filma, måste kolla om hon går på  min rörelse  eller rösten först  

Något jag inte märkte när vi tränade men ser/hör nu.....hmmmm  


Av Marie - 3 maj 2012 19:55

Kan man börja fixa på tomten   Ingen stor tomt men den räcker för oss.   














               

Av Marie - 1 maj 2012 15:13

Bra träning med Jeanette i dag  Det fina vädret gjorde inte saken sämre.

Fokus i dag blev länkning. Kedjade : Rutan, hoppapport, metal, vittring, fjärr. Ja inte går hon ner sig i länkningen,  fjärren var klart snyggast i dag    Jätte kul med tanke på vad vi slitit med den, övning ger färdighet   


 Nu mera är det inte bara lydnad som ska slipas på. Vi måste få till Jakt träningen    prio ett är nog   "gå vid min sidan" vad som än händer. Jeanette fick kastat ut många dammisar och carma och jag tränade på att bara passera utan att sticka - Även det gick bra.

Avslutade med att hon fick plocka in en i alla fall. Jeanette tyckte hon skötte sig bra.   


 

Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Skapa flashcards