Carma och Cat

Direktlänk till inlägg 24 september 2011

JENNYS FJÄRR

Av Marie - 24 september 2011 19:46

Vet inte om jag vågar skriva några fler rader om fjärren. Tror ni måste tycka att jag är dum i hela huvudet som jag velar hit och dit....... ja ni kanske har rätt.


Med Love lärde jag bara in alla skiften utan vad jag kommer ihåg några större problem, med Carma pratar jag om muskelminne och massa annat (förlåt) tjafs.


Förhoppningsvis kommer det här bli vårat bästa moment i slut ändan med tanke på hur väl jag jobbar med det ,-) ( eller inte)


Träff i dag med Talang Jenny, som kom hit till Skärholmen. Bjöd på lunch och fika och delade med sig av sin fantastiska fjärr. Herre jävlar vad bra det var, i stället för att bli inspererad som var Jennys tanke, så blev jag gråt färdig hur i hela friden ska vi kunna få till det och får vi det så inte kommer det bli så där bra.


MEN Jenny coachade oss in  i en lugn och fin stämmning, vilket faktiskt gjorde att skifterna blir bättre med en sån spidad hund som jag har.

Carma blev väldigt osäker till en början efter som det inte var så belönings tätt - men efter en stund rättade hon in sig, och några skiften blev riktigt bra. När hon kommer ner i aktivitet och har en lugnare attityd och då är det också lättare att se att hon gör rätt.


Fem dagar har jag lovat Jenny att ge den här metoden. Och fem dagar ska hon få ;-)) Jag är positiv ;-))

 
 
Mia

Mia

25 september 2011 19:08

Hej! Mia heter jag (också) och har kommit med i talangtruppen (också) och har ångest över min fjärrdirigering (också) ;)!

Ville bara lämna ett avtryck och säga hej, och så ses vi i oktober :D!

http://k9konsulten.wordpress.com

 
Eva-Liz

Eva-Liz

27 september 2011 20:50

I og med at jeg er av den nysgjerrige typen:):)Hvordan foregår Jennys fjærr?

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Jenny

Jenny

27 september 2011 22:50

Ha ha...jennys fjärr!Är väl inget speciellt egentligen men för oss är det väl det eftersom vi är fartnördar och gillar att belöna. Som många andra ;-) och det blir lite svårt då!
Jag har länge bett till gud att dom ska ta bort fjärren helt för det bara gick inte att få min långbenta snabbrörliga hund att röra sig rätt-vad för metod jag än körde. Nu inser jag att det inte är metoden, utan mer känslan hos hunden - och mig.

Efter inspiration från Jonte Eklöv, började jag jobba med att belöna rätt känsla hos hunden, mindre belöningar, rätt belöningar på rätt ställe och för rätt känsla. Tydlighet i vad som är rätt och fel på ett fint sätt. Aktiva hundar som Carma och min egen hund vill bara ha action och belöningar-dom är vana vid det. Men det funkar inte när vi vill ha mjuka rörelser. Då måste hjärnan och känslan i musklerna komma in. När vi bekräftar med belöningen vilket ofta drar upp hundens belöningsförväntan, så förstör vi ju egentligen det vi nyss bekräftat..lugna rörelser! Hunden blir spänd och förväntansfull. Vill hellre lära den att är du mjuk och lyhörd blir det rätt.. Därav mindre belöningar men väl valda vid rätt känsla..det ska löna sig att anstränga sig och känna efter..mer än fart...
För att hunden ska kunna vara mjuk i rörelserna bakåt behöver den vara mjuk i rörelsen uppåt, som i ställandet. Därför har det varit bra att emellanåt belöna mjuka ställanden och viktförskjutningen. Det häftiga är att jag nu kan se redan innan hon gjort skiftet om det kommer bli bra eller inte, det syns i ögonen.. Jag har på kort tid fått en helt ny hund vad gäller fjärren. Hon har rätt känsla i kroppen och tänker rätt. Inte jämt, men mycket mer ofta än förr! För mig har det tagit tid att inse att jag måste få min hund att inse att det inte är farten utan rörelsen jag vill ha...det är ju egentligen självklart men så svårt att banka in i sitt huvud;-) Jag är ju bara människa....;-)

http://www.jennymorales.wordpress.com

 
Eva-Liz

Eva-Liz

28 september 2011 08:30

Takk for utførlig forklaring.Ligner veldig det jeg har måttet innse med Cornelia,som er et lite hurtig tog:):)Samtidig er hun belønnings freak.

http://www.kennelsoltrollet.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 26 april 2018 06:34

Då har vi gjort våran andra tävling i Nosework, denna gång gick det väldigt mycket bättre en den första gången. Carma klarade alla fyra söken som var utomhus super bra, jag var i chock, hade lite svårt att ta in att hon klarade det så bra (förväntnin...

Bus

Av Marie - 10 mars 2018 07:39


 

Cat

Av Marie - 5 mars 2018 07:13


   

Av Marie - 3 mars 2018 08:07

Hittade en super fin stol på blocket, perfekt eftersom dynorna var lösa och det gör det lite lättare att klä om. Blev så förtjust i stolens rygg, det var det som avgjorde att jag ville ha den.    Hittade tyg på Rosahuset och sydde efter bästa för...

Av Marie - 22 februari 2018 15:12


Det är något visst att gå kurs för Kenth Svartberg. I Torsdags var det Cat's och min tredje gång. Första gången vi var där (tror Cat var 7 månader) så var jag inte helt hundra på något var det gällde min hund, vi hade det jobbigt i vardagen och på tr...

Presentation

SM- 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

    

Arkiv

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards